(Tekst & Foto: Marco Stoovelaar)
IN MEMORIAM
...Jos Maathof... (1955 - 2023) (privéfoto) |
Ervaren en gedreven televisie sport-regisseur Jos Maathof overleden
English
HAARLEM -
Jos Maathof, die vele jaren een ervaren televisie-regisseur was van sport-evenementen, is op vrijdag 17 november overleden op 68-jarige leeftijd.
In zijn lange loopbaan regisseerde Maathof ook vele honkbal-wedstrijden en -toernooien, voornamelijk voor NOS Studio Sport.
Jos was al enige tijd ernstig ziek, maar kreeg gelukkig ook verschillende keren goed nieuws en herstelde dan weer.
Maar helaas keerde zijn ziekte ook regelmatig terug, zoals recentelijk ook weer het geval was.
Jos Maathof werd geboren op 14 september 1955 in Haarlem.
Na het afsluiten van zijn regie-opleiding in 1984 op de Media Acadamie Santbergen begon Jos Maathof aan een lange loopbaan.
In april 1985 richtt hij al zijn eigen productie-bedrijf op onder de naam Jos Maathof Productions.
Hoewel hij regelmatig werkte voor verschillende TV-zenders of productie-huizen, werkte hij ook free lance.
Sinds 1984 werkte Jos voor Veronica Omroep Organisatie, RTL Véronique, TV10/Joop van den Ende Producties, NOS, D&D Productions, RTL Nederland, AT5, TROS, AVRO, Eyeworks Sports, Talpa, Sport1, Endemol Nederland en RTL Productions.
Vele seizoenen, tot en met dit jaar, was Jos de regisseur van de talkshow Voetbal Inside en daarna Vandaag Inside.
Het programma begon in 2001 als talkshow onder de naam Voetbal Insite, waarin de laatste ontwikkelingen in het voetbal werden besproken en oorspronkelijk kort werd gepresenteerd door Ruud ter Weijden.
Maar kort daarna werd Wilfred Genee de gastheer van het programma (behalve in 2005-2007), dat aanvankelijk werd uitgezonden op vrijdag, daarna op maandag.
Vanaf het begin was Johan Derksen de vaste discussiegast en verschillende anderen uit de voetbalwereld schoven aan als gast.
Nadat het programma werd omgedoopt in Voetbal International in september 2008 werd ook René van der Gijp een vaste gast, in het gezelschap van Genee en Derksen.
In 2011 won de show de Gouden Televizier-Ring, de hoogste en meest prestigieuze televisie-onderscheiding, die jaarlijks wordt uitgereikt aan het beste programma uit het voorgaande jaar, op basis van stemmen door de kijkers.
Een nieuwe naamswijziging volgde in august 2015 toen het programma verder ging als Voetbal Inside.
De laatste aflevering daarvan werd uitgezonden in mei 2018, omdat Genee, Derksen en Van der Gijp verhuisden naar Veronica (dat onderdeel is van Talpa TV).
In augustus 2018 keerde het programma terug als Veronica Inside en naast gesprekken over voetbal werd nu ook meer gesproken over andere nieuws-onderwerpen.
In januari 2022 wijzigde de opzet, want het werd een dagelijks programma op een ander kanaal SBS6 (ook onderdeel van Talpa TV) onder de nieuwe (en huidige) naam Vandaag Inside.
In de nieuwe opzet vormde voetbal niet langer het hoofd-gesprek, want Genee, Derksen en Van der Gijp discussieerden nu over het hele nieuws-aanbod.
Echter, voetbal vormt wel nog altijd een belangrijk onderdeel van het programma.
Na verschillende afleveringen te hebben gemist vanwege zijn ziekte, keerde Jos Maathof in april van dit jaar terug als regisseur van Vandaag Inside.
Helaas keerde zijn ziekte later in het jaar toch weer terug, maar desondanks reisde Jos regelmatig naar Hilversum om in de studio te zijn.
Jos regisseerde ook verschillende episodes van de dagelijkse nieuws/sport-talkshow De Oranjezomer, de vervanger van Vandaag Inside in de zomermaanden (juli-half augustus) en gepresenteerd door Hélène Hendriks.
Een week geleden was Jos voor het laatst in de studio.
Vrijdagavond eerde Vandaag Inside Jos aan het begin van de uitzending.
Hoewel bekend was dat Jos ernstig ziek was, waren presentatoren Wilfred Genee, Johan Derksen, René van der Gijp en Hélène Hendriks duidelijk aangeslagen door het trieste nieuws dat ze eerder op de dag hadden gehoord.
,,Het is een dag met dubbele gevoelens, deze 17 november'', opende Wilfred Genee het programma.
,,We werden vanochtend wakker met een goed gevoel.
De kijkcijfers van het Debat van Nederland en onze eigen uitzending waren erg goed en daar waren we heel blij om.
Jos stuurde mij gisteravond na afloop van het Debat nog een berichtje en zei dat hij had genoten.
Ik stuurde terug, dank je wel Jos en vroeg hoe gaat het met je?
En toen zei hij niet goed.
En toen vroeg ik, denk je dat het op is?
En daar reageerde hij niet meer op.
En vanochtend hoorden wij dat hij helaas is overleden''.
Johan Derksen voegde daar aan toe:
,,Jos was een regisseur die niet irriteerde.
Ik heb hem nooit met stemverheffing horen praten.
Hij heeft nooit iets onaardigs gezegd.
Het was een prettige man in de omgang''.
Voor het begin van zijn lange loopbaan als regisseur werkte Jos voor het lokale radio-station VLOH (Haarlem) en het regionale radio-station Focus 103 (Noord-Holland).
In zijn lange carrière regisseerde Jos vele uitzendingen van voetbal-wedstrijden, darts-toernooien (RTL 7-darts), Formula One-races, Jumping Indoor (paardensport) en veel meer.
En natuurlijk was Jos ook regisseur bij vele honkbal-wedstrijden, in de competitie, maar ook tijdens internationale toernooien, zoals de Haarlemse Honkbal Week, World Port Tournament en Europees Kampioenschap.
Vrijwel vanaf het begin was Jos ook nauw betrokken bij de Grote Hi-Ha-Hondelul Voetbal Show, een terugkerende theater-talkshow over voetbal in het Patronaat in Haarlem met gasten en muziek.
De show begon als hobby-project in 1998 en werd opgezet door journalisten Paul Onkenhout, Edwin Struis, Simon Zwartkruis, Dick Sintenie en Mark van den Heuvel, die de eerste shows ook presenteerden onder een andere naam (Aad de Mos Bestaat Niet!) in Café Studio in Haarlem.
De eerste vier zijn nog altijd de organisatoren en (mede-)gastheren van de talkshow.
Jos werd later de vaste regisseur toen de show verhuisde naar het Patronaat.
Vorige maand, op 6 oktober, was Jos nog actief tijdens de 25e Jubileum-editie van de show.
De afgelopen jaren maakte Jos ook verschillende korte filmpjes over zijn woonplaats Haarlem.
Daaronder tien korte items voor een wandelroute langs historische locaties in Haarlem, die hij maakte in 2021 voor het Archeologisch Museum Haarlem.
Als regisseur was Jos gedreven, gepassioneerd en enthousiast.
En hij wist wat deed, want hij had oog voor detail.
En hij zorgde voor een plezierige en uitstekende werksfeer, die al begon tijdens de crew-meetings voor aanvang van de actuele productie van start ging.
...Jos Maathof op de regie-stoel in de registratie-wagen... ...tijdens de Haarlemse Honkbal Week 2010... (© Foto: Marco Stoovelaar) |
Persoonlijk werkte ik in het begin van de jaren negentig voor het eerst met Jos samen tijdens de verslaggeving van competitiewedstrijden honkbal.
Het nieuwe station RTL Véronique/RTL 4 deed toen wekelijks verslag van honkbal in hun sportprogramma Match.
De NOS besteedde eveneens veel aandacht aan honkbal in NOS Studio Sport.
Ik werkte ook regelmatig met Jos samen in hierna volgende jaren tijdens verschillende Haarlemse Honkbal Weken, World Port Tournaments en Europese Kampioenschappen.
Zoals elke regisseur tijdens de crew-meeting voor een honkbalwedstrijd gaf Jos altijd prima richtlijnen en adviezen aan zijn cameramensen voor niet alleen het volgen van de bal, maar om uiteraard ook de slagman en loper in de gaten te houden, om er zeker van te zijn dat hij altijd het juiste actie-shot had om 'het verhaal te vertellen'.
Doordat er in die jaren regelmatig honkbal werd uitgezonden waren verschillende cameramannen en -vrouwen bekend met de sport en wisten wat hij wilde.
Tijdens een wedstrijd wist Jos, vanuit de regiewagen, iedereen altijd scherp te houden.
En ja, heel soms was er wel eens een beetje gemopper als er iets verkeerd ging (wat overigens niet vaak gebeurde), maar dat duurde nooit lang, want hij sprak nooit met stemverheffing.
Jos koos dan gewoon voor een back-up shot, bleef lachen en zorgde voor een goede werksfeer.
Tijdens een aantal van deze (NOS) wedstrijden was ik de zogenoemde redacteur-ter-plekke en maakte notities voor de commentator als die zelf niet op de locatie aanwezig was, maar het commentaar later in de studio insprak voor de samenvatting.
Soms zat ik in de regiewagen achter Jos en zag hoe hij de shots klaar zette, de beelden wisselde en zijn aanwijzingen gaf.
Maar meestal, en zeker tijdens live-uitzendingen, zat ik op de perstribune naast de commentator en dat was in die jaren meestal Andy Houtkamp, Ronald Boot of Frank Snoeks.
Hoewel die zelf altijd goed voorbereid waren, voorzag ik hen, tijdens een wedstrijd, van extra achtergrond- en statistische informatie.
Aan mijn andere kant zat de title-operator en tijdens een aantal van deze live-uitzendingen vroeg Jos me om na elke worp te checken of de titels correct waren (slag-wijd stand, nullen).
Niet omdat die verkeerd stonden, maar simpelweg omdat de title-operator op dat soort momenten niet naast me zat, maar in de truck en dus geen duidelijk zicht had op de umpire en de commentatoren uiteraard niet met hem konden praten als de wedstrijd bezig was.
Zij konden alleen met Jos praten tussen de innings, terwijl ik rechtstreeks met hem kon communiceren en naar de regie-aanwijzingen kon luisteren (veel van geleerd), omdat ik op de perstribune zat en dus zicht had op het veld.
En doordat hij een zeer vakkundig regisseur was wilde Jos altijd het juiste shot met de juiste informatie.
In 1992 zag ik Jos ook in actie tijdens een programma, dat niets met sport had te maken.
Destijds was ik op uitnodiging van Jos in de studio tijdens de opname van één van de eerste edities van het nieuwe RTL 4 programma Showtime, dat de ontwikkelingen volgde in de entertainment-wereld.
Samen met Juliette Enneking, die toen een jaar als stagiaire werkte op het KNBSB-Bondsbureau in Santpoort, ging ik naar de RTL-studio in Hilversum, waar Jos ons een kijkje achter de schermen gaf en legde hij de werking uit van de green-background-photography (chroma key) en de auto-cue.
En we ontmoetten de presentatoren van het nieuwe programma, Albert Verlinde en Paulien Huizinga, voor wie dit hun eerste ervaringen waren op presentatiegebied.
Zoals iedereen weet is Albert Verlinde (die hiervoor werkzaam was als redacteur en producer) een overbekende presentator geworden van showbusiness-gerelateerde programma's en is hij tegenwoordig ook een succesvolle musical-producer.
Paulien Huizinga was in 1991 gekozen tot Miss Universe Nederland, waarna ze later dat jaar op de tweede plaats eindigde tijdens de internationale Miss Universe-verkiezing in Mexico.
In latere jaren presenteerde ze verschillende TV-programma's.
In 2013 was ze één van de deelnemers aan Expeditie Robinson (RTL 5) en in 2016 was ze een kandidaat in Het perfecte plaatje (RTL 4).
Naast zijn vele sport-activiteiten regisseerde Jos ook verschillende studio-programma's.
Zoals het hierboven genoemde Showtime (RTL 4) in het begin van de jaren negentig en daarna Showbizz (SBS 6).
In 1995 was hij de regisseur van Oorlogswonderen (RTL 5), een zesdelige serie over verhalen en ervaringen van mensen die op wonderbaarlijke wijze de oorlog hebben overleefd.
In 1998-1999 was Jos de regisseur van Allround, een wekelijks spelprogramma, gepresenteerd door Bert van Leeuwen en uitgezonden door de Evangelische Omroep (EO).
En door de jaren heen maakte hij verschillende muziek-producties, de meeste daarvan in Haarlem.
Jos hield van zijn werk, hield van sport, hield van muziek en hield van zijn woonplaats Haarlem.
Doordat hij op loopafstand woonde van het Pim Mulier Honkbal Stadion kwam hij daar regelmatig even een kijkje nemen bij een thuiswedstrijd van Kinheim wanneer hij niet hoefde te werken.
Wanneer je Jos ontmoette of met hem sprak of met hem samenwerkte had hij altijd een karakteristieke brede lach op zijn gezicht en genoot hij er elke keer weer van om plaats te nemen op de regie-stoel voor weer een volgende productie.
Het is een voorrecht geweest om met Jos te mogen samenwerken tijdens vele honkbal-wedstrijden.
De webmaster van Grand Slam * Stats & News condoleert Jos' vrouw Dorien, dochter Yorrian, overige familie en vrienden en wenst hen veel sterkte met dit grote verlies.
(20 november)
|